GODE RÅD VEDR. SØVN

Mange mennesker med whiplashskader har søvnproblemer. Det skyldes ofte, at kroppen er meget stresset og belastet af smerter og/eller stress efter ulykken/skaden eller måske af spekulationer, der kan have en tendens til at dukke op, når du lægger hovedet på puden. 

Hvis du ikke kan sove pga. smerter eller andet ubehag, kan du tale med din læge om det. Med kroniske smerter, kan kroppen være så stresset, at det er meget vanskeligt at falde i søvn. 

At finde en god hovedpude er en del af god søvn. Råd om valg af hovedpude finder du under afsnittet "Gode råd".

Ellers findes der en række generelle råd til mennesker med søvnproblemer. De er uden tvivl ikke lige relevante for netop DIG; men tag det, DU kan bruge. 
 
- undgå at sove om dagen. Hvil dig i stedet, hvis du er træt.

- brug din krop i løbet af dagen - gå tur eller dyrk motion.

- spis ikke de sidste to timer, før du går i seng (fordøjelsen arbejder).

- undgå at drikke kaffe, cola eller energidrik sidst på dagen.

- drik ikke alkohol før sengetid (det virker måske umiddelbart afslappende, man kan give en dårligere søvn).

- undgå at bruge computer og sociale medier de sidste par timer, før du går i seng (skærmenes lys nedsætter produktionen af søvnhormonet melatonin).

- anvend evt. søvnbriller i en time eller to, før du skal sove.

- indfør nogle søvnvaner og ritualer - "nu skal jeg sove ritualer".

- gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, så din krop vænner sig til regelmæssigheden.

- gå kun i seng, hvis du er søvnig og undgå at lade dig stresse af klokken.

- tag evt. et varmt bad, før du går i seng, så musklerne er afslappede.

- læs evt. i en bog i sengen, før du sover eller bed en bøn, som Ole Henriksen gør. Andre tænker på fem positive oplevelser fra dagen.

- hav en kølighed i dit soveværelse. 

- dyrk stilheden i soveværelset, så din krop falder til ro (sluk for TV, musik etc)
Soveværelset er kun til søvn, afslapning og sex. 

- slap af og indstill dig på, at nu skal du sove.

- sov i fuldstændigt mørke, brug eksempelvis sovebriller eller mørklægningsgardiner.

- stå op igen, hvis du ikke sover i løbet af ½ time og gør noget, der beroliger dig, før du prøver igen.

http://mindly.dk/artikler/10-gode-raad-mod-soevnloeshed
http://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/saadan-sover-du-bedre/ 



En læge, Andrew Weil, har udviklet en speciel måde at trække vejret på, som skulle føre til en hurtig søvn. 
Metoden hedder 4-7-8.
Her er opskriften: 
- sæt det yderste af tungen mod "højderyggen" af ganen - lige bag fortænderne og lad den blive der
- tæl til fire, mens du ånder ind gennem næsten med lukket mund
- hold vejret, mens du tæller til syv
- ånd ud gennem munden, mens du laver en "whoosh"-lyd samtidig med, at du tæller til otte
Det hele foregår indenfor et åndedræt. 
Gentag tre gange mere! 

På nedenstående link er der en lille video, du kan se, hvis du er i tvivl om metoden.

Kilde: http://underholdning.tv2.dk/viral/2015-01-27-gaar-verden-rundt-tricket-der-faar-dig-til-at-falde-i-dyb-soevn-paa-et-oejeblik

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE