GODE RÅD VEDR. SØVN

Mange whiplashskadede har søvnproblemer. Det skyldes ofte, at kroppen er meget stresset. Enten pga. smerter eller stress efter ulykken/skaden eller måske spekulationer, der kan have en tendens til at dukke op, når man lægger hovedet på puden. 

Hvis du ikke kan sove pga. smerter eller andet ubehag, kan du tale med din læge om det. Hvis man har kroniske smerter, kan kroppen være så stresset, at det er meget vanskeligt at falde i søvn. 

At finde en god hovedpude er en del af god søvn. Råd om valg af hovedpude finder du under afsnittet "Gode råd".

Ellers findes der en række generelle råd til mennesker med søvnproblemer. De er uden tvivl ikke lige relevante for netop DIG; men tag det, DU kan bruge. 
 
- undgå at sove om dagen. Hvil dig i stedet, hvis du er træt

- brug din krop i løbet af dagen - gå tur eller dyrk motion

- spis ikke de sidste to timer, før du går i seng (fordøjelsen arbejder)

- undgå at drikke kaffe, cola eller energidrik sidst på dagen

- drik ikke alkohol før sengetid (det virker måske umiddelbart afslappende, man kan give en dårligere søvn)

- undgå at bruge computer og sociale medier de sidste par timer, før du går i seng

- anvend evt. søvnbriller i en time eller to, før du skal sove
- indfør nogle søvnvaner og ritualer - "nu skal jeg sove ritualer"

- gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, så din krop vænner sig til regelmæssigheden

- gå kun i seng, hvis du er søvnig og undgå at lade dig stresse af klokken

- tag evt. et varmt bad, før du går i seng, så musklerne er afslappede

- læs evt. i en bog i sengen, før du sover eller bed en bøn, som Ole Henriksen gør. Andre tænker på fem positive oplevelser fra dagen

- hav en kølighed i dit soveværelse 

- dyrk stilheden i soveværelset, så din krop falder til ro (sluk for TV, musik etc)
Soveværelset er kun til søvn, afslapning og sex. 

- slap af og indstill dig på, at nu skal du sove

- sov i fuldstændigt mørke, brug eksempelvis sovebriller eller mørklægningsgardiner

http://mindly.dk/artikler/10-gode-raad-mod-soevnloeshed
http://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/saadan-sover-du-bedre/ 



En læge, Andrew Weil, har udviklet en speciel måde at trække vejret på, som skulle føre til en hurtig søvn. 
Metoden hedder 4-7-8.
Her er opskriften: 
- sæt det yderste af tungen mod "højderyggen" af ganen - lige bag fortænderne og lad den blive der
- tæl til fire, mens du ånder ind gennem næsten med lukket mund
- hold vejret, mens du tæller til syv
- ånd ud gennem munden, mens du laver en "whoosh"-lyd samtidig med, at du tæller til otte
Det hele foregår indenfor et åndedræt. 
Gentag tre gange mere! 

På nedenstående link er der en lille video, du kan se, hvis du er i tvivl om metoden.

Kilde: http://underholdning.tv2.dk/viral/2015-01-27-gaar-verden-rundt-tricket-der-faar-dig-til-at-falde-i-dyb-soevn-paa-et-oejeblik



Her følger10 gode råd om, hvordan du kan få en bedre søvn i forhold til brug af sociale medier:

1. Mobilen skal ud af soveværelset, så den ikke forstyrrer din søvn.
2. Fjern alle notifikationer fra apps, som kan være forstyrrende elementer
3. Lad arbejdet blive på arbejdet, som ikke tjekker mail som det sidste, før du skal sove
4. Vær til stede i nuet ved at sætte mobilen på flytilstand, når du er sammen med andre
5. Hold dig fra skærmene – søvnhormonet melatonin udskilles kun i mørke
6. Stress ned, så du ikke går bekymret i seng. Tænk i stedet på fem gode oplevelser fra din dag
7. Dyrk motion regelmæssigt - det gør dig naturligt træt og får din krop til at producere endorfiner; men dyrk ikke motion tre timer før, du skal sove
8. Veltempereret søvn – sov ved 13-18 grader. Da kropstemperaturen falder, når vi sove,r må der ikke være for varmt i rummet; for så har kroppen svært ved at falde til ro
9. Drop alkohol – selv få genstande kan gøre søvnen mere overfladisk
10. Kvit tobakken - nikotin giver hurtigere hjernebølger, puls, åndedræt og frigiver stresshormoner
11. Spis og drik ikke ved sengetid - slet ikke kaffe, som hæmmer melatoninproduktionen
12. Ro og regelmæssighed – gå i seng, når du er træt og stå op samme tid hver dag og sov ikke om dagen 

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE