Muligheder for at få bedre livskvalitet

 “If you’re going through hell, keep going”. (Winston Churchill)

At leve et liv med whiplash, kroniske smerter og andre ubehagelige og invaliderende symptomer, kan være et helvede. Men som Winston Churchill siger, er det vigtigt at alligevel at fortsætte. Der findes altid muligheder for at få det bedre.(Læs mere under afsnittet Smerter)

Du kan finde måder at gebærde dig på i hverdagen, som gør livet lettere. Det er f.eks. meget vigtigt at lytte til din krop og finde en balance mellem aktivitet og hvile. Balancen kan være som at bevæge sig på en knivsæg. Ofte mærker du først konsekvenserne af det, du gør, bagefter. Netop derfor er det vigtigt at FOREBYGGE ved at lære at passe på dig selv.  (Se afsnittet "Balance i hverdagen").

Får du smertestillende medicin, er det vigtigt, at du ved, hvad du tager og hvad det gør ved din krop - både mht virkning og bivirkninger. Mange havner i en situation, hvor intet virker, fordi de ikke ved, at man også kan få bivirkninger af smertestillende medicin i sig selv. (Se afsnittet "Medicinsk behandling")

Der findes muligheder for både træning og behandling, som du kan undersøge. Det er meget individuelt, hvad man kan og hvor skaderne sidder. Derfor kan det også være meget forskelligt, hvilken virkning - eller mangel på samme - en konkret træning eller behandling kan give netop dig. Det er dig, der skal finde ud af, hvad der er bedst for dig. (Se afsnittet "Træning og behandling").

Hvis mulighederne i Danmark synes opbrugte findes der muligheder i udlandet - i forhold til både undersøgelse og behandling. (Se afnsittet Mulighed i udlandet).

Tænker du over, hvad du spiser og drikker, er der også muligheder her for f.eks. at formindske smerter og for at gøre noget ved evt. betændelsesprocesser i kroppen, som mange med kroniske smerter lider af. (Se afsnittet "Kost og kosttilskud" samt "Kost og Inflammation") 


Du kan også finde nye måder at gøre tingene på, så du belaster kroppen mindre. (Se afsnittet "Gode råd")

Er du interesseret i afslapning findes der muligheder i form af guidede afslapninger, meditation eller måske mindfulness. (Se afsnittene "Balance i hverdagen" og  "Mindfulness")

Desuden har du mulighed for at søge ligestillede og tale med dem. Det kan være en stor hjælp at finde ud af, at man ikke er den enste i verden med netop de problemer, man har. Lad det dog ikke blive et "klynke-fællesskab". Det er ikke særligt givende i længden! Til gengæld kan man få rigtig meget ud af at tale med andre om, hvad de gør for at få det bedre. (Se afsnittet "Mød ligestillede")

 

Et sidste afsnit handler om bilkørsel. Om bil- og trafiksikkerhed, om hvordan du bedst passer på dig selv og din familie, når I kører bil. 

Ialt ialt er der tre ting, der er vigtige og det er: 1. PAS PÅ DIG SELV 2. PAS PÅ DIG SELV og 3. PAS PÅ DIG SELV. Der er ikke andre, der kan passe på dig.

 

 

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE