Andre muligheder for smertelindring

Andet med mulig positiv virkning på dine smerter

GODE RÅD


"No matter how many times I brake down, there is always a little piece of me that says NO, you´re not done yet, GET BACK UP".
(Ukendt forfatter)

I dette afsnit kan du få råd om:

1, Halskrave
2. Varme
3. Kulde
4. Nakkestøtte
5. Hvis du har svært ved at bøje dig forover
6. Om at afbryde statiske bevægelser ved husligt arbejde og andet
7. Valg af pude
8. Indkøb 
9. Søvn


1. HALSKRAVE:

Der er ikke evidens - bevis for virkningen af – at bruge halskrave. Det har været meget omdiskuteret gennem årene. En halskrave nedsætter brugen af musklerne i din nakke og hals, mens du har den på. Derfor træner og vedligeholder du ikke dine nakkemuskler. Kun ved fx brud er det på sin plads.  
Læger er dog ikke helt enige. Enkelte ordinerer stadig halskrave i den akutte fase. 

Når det er sagt, kan en halskrave dog også have sin berettigelse i visse situationer. Fx hvis du skal lave noget, der kan være meget belastende for din nakke. F.eks. at køre i bil eller i bus  – med hurtige og overraskende opbremsninger. Men den skal anvendes med stor omtanke og må ikke bruges som et middel til at forlænge dine gøremål i dagligdagen. Det giver altid bagslag.
Vælger du at bruge en halskrave, skal den være lavet af et blødt materiale, som støtter men ikke hindrer enhver form for muskelbevægelse i nakken. Tag den af igen, så snart den "har opfyldt sin mission".

…………………………………………………………………………………………………………………………


2. VARME:
Varme øger blodgennemstrømningen i f.eks. forkrampede muskler. Varme kan dog ikke anbefales i den akutte fase - ca. den første måned efter whiplash, da der ikke er evidens for effekten heraf. 


Nogle kan have glæde af anvendelse af varme senere i forløbet. 
Fx kan varme være virkningsfuldt ved gennembrudssmerter. For nogle er kulde dog bedre, så du må prøve dig frem.

Jeg selv er en af dem der anvender varme hver dag, fordi varme har en god effekt. Jeg bruger en elektrisk varmepude, når jeg sidder eller ligger. Når vinteren og kulden er streng, bruger jeg en såkaldt varmepose, som jeg køber hos CoolStuff. Det er en pose, der indeholder bl.a. jernpulver og andet biologisk materiale. Når posen åbnes, startes en kemisk proces, som udvikler varme. Posen "holder varmen" mellem 12 og 18 timer - afhængig af, hvilken pose, du køber. 
Jeg tager den på under et tørklæde og går rundt med den både inde og ude om vinteren. Det lader sig gøre, fordi den ikke fylder ret meget. Den virker godt. Min bevægelighed er stærkt forøget om vinteren, efter at jeg er begyndt at anvende disse poser.

Du kan også købe poser, som kan genbruges. De skal ”klikkes på” ca. hver 20. minut for at opretholde varmen og kan købes i sportsforretninger, der også sælger udstyr til skitur og er noget billigere i brug, hvis man kan acceptere at de ikke vedblivende varmer.

Også poser med tørrede ærter eller andet, og som kan købes i supermarkeder, kan være gode at bruge. De kan også varmes op i mikrobølgeovn. 

Desuden kan man hos Matas eller Sahva købe poser med en væske, som kan varmes op i mikrobølgeovnen. De er dog ikke særligt holdbare og kan være dyre at bruge i længden.

HUSK at lægge et stykke klæde imellem hud og varmepose, uanset hvilken slags, du bruger. Ellers risikerer du at få en forbrænding.

Om natten kan du bruge en halsedisse fra Back on Track – en høj krave, der har et stykke stof foran og bagpå, så nakken holdes varm hele natten. Dette kan også have en god effekt på smerterne. Nogle opnår den bedste effekt, hvis skuldrene også er dækkede.

Solen er den allerbedste varmekilde. Gå ud i solen, når den er der og bliv gennemvarm. Det giver en helt speciel god følelse af liv og velvære. Pas dog på solens skadelige stråler. 

……………………………………………………………………………………………………………………..

3. KULDE:
Der er ingen evidens for effekten af varme eller kulde i den akutte fase. Kulden kan oven i købet forsinke helingsprocessen, fordi blodkarrene trækkes sammen. Senere i forløbet kan kulde have en god effekt hos nogle, mens det forværrer smerten hos andre.


Jeg bruger kulde, når jeg har nakkemigræne, som forværres af varme, men forbedres vha. kulde smerten. 
Kulde kan også have effekt, hvis du får akutte smerter som følge af en forkert bevægelse.
Prøv dig frem. Der er ikke andet at gøre.

Kulde kan du få vha. isposer, som kan købes i f.eks. Matas eller hos Sahva. De kan puttes i fryseren. (De kan også kommes i mikroovnen og anvendes som varmekilde). 
Alternativt kan anvendes en pose frosne ærter. 

HUSK at lægge et håndklæde mellem huden og isposen. Ellers risikerer du at få forfrysning i huden.

OBS! Der findes ingen evidens for, at hverken kulde eller varme virker i den akutte fase.

……………………………………………………………………………………………………………………


4. NAKKESTØTTE:
Efter whiplash er der mange, der har svært ved at holde sit hoved hele dagen uden at få forøgede smerter. Derfor er det godt at have f.eks. en lænestol med nakkestøtte, der passer til dig. 


Skal du i byen og sidde længe, kan det være en hjælp at medbringe et transportabelt rygsæde. Det vejer ingenting og kan anbringes i stort set alle stole. Jeg har købt mit hos Obus Forme på nettet.
Alternativet er en havestol lavet i let materiale med høj ryg.
Nakkestøtte kan bevirke, at du måske kan være ude og deltage i selskabelighed i længere tid. Desuden kan den bevirke færre eftervirkninger.

For at undgå altid at slæbe et sæde med sig (det vejer ingenting, men fylder), vælger jeg ofte at finde et sted, hvor jeg kan sidde og hvile nakken op af en væg. Fx på en restaurant.

……………………………………………………………………………………………………………….


5. HAR DU HAR SVÆRT VED AT BØJE HOVEDET FOROVER
:

Nogle bliver svimle og utilpasse, når hovedet bøjes forover. Er du en af dem, kan du, når du f.eks. står ved køkkenbordet, stille det, du arbejder med, op på en kasse, så det kommer op i højden. Nogle får deres køkkenbord forhøjet.

Når jeg f.eks. skræller frugt og grøntsager har jeg en høj affaldsspand, som jeg stiller i køkkenvasken. Så kan jeg stå op uden at skulle bøje mig forover og støtte armene på spandens sider, mens jeg arbejder. Det virker. 

Ved havearbejdet kan du sidde på en lille skammel og arbejde herfra, så du undgår at skulle bøje dig fremover.

Et langt skohorn kan gøre det lettere at få skoen på uden at skulle bøje sig frem.

I brusebadet kan en badeskammel hjælpe dig til at løfte ben og fødder op fremfor at bøje dig forover, når du skal vaskes.

Nogle anskaffer sig en tang, som de kan bruge til at samle ting og sager op fra gulvet.

Andre har glæde af en strømpepåtager, som er et hjælpemiddel.

Nogle får opvasker, vaskemaskine og tørretumler op i højden, så de ikke skal bukke sig.

At male har altid hørt til en af mine yndlingsaktiviteter – både akvarel, akryl og såmænd også almindelig vedligeholdelse i huset. Når jeg hobbymaler sørger jeg for, at jeg kan male i højden, så jeg ikke skal bøje mig forover.

Der er masser af andre situationer i dagligdagen, hvor det normalt er nødvendigt at bøje sig forover. Kun fantasien sætter grænser for, hvad du kan gøre for at undgå det, hvis det giver dig problemer.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………..


6. AFBRYD/HOLD PAUSER VED STATISKE BEVÆGELSER:
De fleste med whiplash har problemer med f.eks. at pudse vinduer, støvsuge, støve af og lignende. Det skyldes de statiske bevægelser ved disse gøremål. Derfor er det en god ide at foretage noget, der indebærer statiske bevægelser, i mange mindre etaper. Jeg holder altid flere pauser undervejs, når jeg støver af. Når jeg mærker, at musklerne begynder at spænde for meget op, holder jeg pause. 

Når jeg har siddet en tid, kan jeg fortsætte. Det betyder meget for mig at kunne deltage i hjemlige aktiviteter på min egen måde – frem for helt at lade være. Jeg føler mig langt mere som en del af familien. Også selv om jeg i perioder må sige fra. 
Er der noget, du hellere vil, kan du evt. aftale med samlever eller store børn, at de klarer opgaverne med statisk arbejde, mens du tager dig af andre ting.

Der er kun DIG til at sige fra i forhold til det, du ikke kan. Og der er kun dig til at holde pauser. 
Tidligere gjorde jeg tingene færdig, for nu var jeg jo begyndt. Det gav altid problemer bagefter, så nu har jeg endelig lært at lade være og at holde de nødvendige pauser undervejs.

Også andet end huslige gøremål kan indebære statiske bevægelser. Fx cykling. Jeg elsker at cykle, men undlader at gøre det, hvis vinden er slem; for da er jeg nødt til at holde ved styret med begge hænder. Ellers bruger jeg én hånd ad gang og lader den anden hænge ned ved siden samtidig med, at jeg retter ryggen i sadlen. På den måde kan jeg cykle længere. 
Desuden har jeg et sidespejl påmonteret styret. Det ser ikke videre elegant ud, men det virker, så jeg er fri for at dreje mig for at kunne orientere mig bagud. 

At vedligeholde og male huset holder jeg meget af, men det er blevet en vanskeligere opgave, fordi bevægelsen er ret statisk. Men jeg nøjes med at male, indtil jeg mærker stivheden i nakken komme, og så putter jeg penslen i en plastikpose, der lukkes tæt til og holder pause. 

Der kan være ting, du er nødt til at lade være med. Det kan kun du selv mærke; men der er også masser af ting, der lader sig gøre med lidt god vilje og ved at passe på sig selv! Det giver en god følelse at gøre det. 

…………………………………………………………………………………………………………

 

7. VALG AF HOVEDPUDE:
Der er ingen evidens for, at en speciel hovedpude har effekt ved whiplash. Men de fleste med whiplash ved, at det ikke er sandt. En god hovedpude, som passer til mig, er et must. Det forbedrer nattesøvnen, mindsker smerterne og giver dermed også bedre dage.


At vælge pude er virkelig en vanskelig sag. Det tror jeg, de fleste ved. Min erfaring er, at en pude, der støtter godt i nakken er det bedste. Den skal være tilpas høj, så den også støtter, når man ligger på siden. Jeg bruger en pude af mærket Silvana Support.  Den kan købes med enten dunfyld eller syntetisk fyld. 
Jeg har også brugt en Tempur pude. Det kræver dog et varmt soverum (over 15 grader), idet puden ellers bliver meget stiv og kan gøre mere skade end gavn.
 
Der findes dog et utal af forskellige puder. Der er ikke andet for end at prøve dig frem til du finder lige præcist den, der passer til dig og som giver dig den bedste nattesøvn.

Da der ofte på facebook efterspørges, hvilke puder folk med whiplash bruger, skriver jeg her de svar, der er kommet: 
Wellpur Dale 40x60x12 fra Jysk.
"Memory foam" købt hos fysioterapeut. 
Ikea-pude.
Pude med boghvedefrø, der kan formes efter nakken.
Pude med Krøyer kugler.
Ammepude - evt. af mærket Tempur (kan formes efter nakken).
Sennsus købt hos Jysk.
Silvano Support.
Dunlopillo tempsmart fra f.eks. Jysk. 


Det er meget forskelligt, hvad der er bedst. Selv om det kan være en dyr omgang, kan det være nødvendigt at prøve sig lidt frem. 

………………………………………………………………………………………………….

8. INDKØB:
Har du problemer med at handle ind, fordi du ikke kan bære poser med varer, kan du måske have hjælp af en rygsæk, der kan spændes godt fast, så du bærer byrden på dine hofter i stedet for at belaste ryg og nakke. Nogle har glæde af en indkøbsvogn på hjul. Er alternativet, at du ikke kan købe ind, er der ikke så meget at betænke sig på.

I dag er det også muligt at bestille varer til levering ved døren. Hvis du har svært ved at bære indkøb eller at køre/gå til indkøb, leveres varene udenfor. Det kan være et rigtigt godt alternativ for mange.

………………………………………………………………………………………………………………………

 

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE